Yoga, Meditatie & Mindfulness in het basisonderwijs
In de Advanced Study Schoolverlichting ben ik door De Nieuwe Yogaschool vanuit verschillende expertises – (kinder)yoga en meditatie, pedagogie, psychologie – opgeleid om zowel kinderen als leerkrachten te begeleiden en te inspireren om de instrumenten van yoga, meditatie & mindfulness op een veilige manier in de klas te kunnen toepassen.
We doen (stilte-)oefeningen en blijven dicht bij de zintuigen om te ontdekken dat er in jezelf altijd een stille plek is waar je naartoe kunt gaan. Behalve een positieve invloed op prestaties van kinderen en leerkrachten zal het vooral van waarde zijn voor het algehele welzijn van het kind en een fijne en veilige sfeer in de groep bevorderen.
Soms denk je als leerkrachten dat het uitvoeren hiervan een grote tijdsinvestering is. Kostbare tijd die je niet kunt missen. Maar eenmaal aangeleerd ontstaat in enkele minuten rust in de groep, is er meer betrokkenheid en concentratie en hebben kinderen weer de ruimte de stof tot zich te nemen. Betrokken kinderen die zich met een open mind kunnen concentreren, geven de leerkracht rust en ruimte. Je besteedt er tijd aan om juist tijd te krijgen.
Ik zal hiervoor gedurende 6 weken 45 min. les komen geven in de klas, aan de kinderen én de leerkracht. Het programma Schoolverlichting is opgedeeld in zes thema’s, te weten: Aandacht, Gevoelens, Zelfvertrouwen, Liefde, Samenwerken en Dankbaarheid.
Tevens is er nu het programma Yoga en meditatie in de klas
Bestaande uit 4 nieuwe thema's: Verbinding met je lichaam, Verbinding met je hart, Verbinding met hemel en aarde en Verbinding met elkaar.
Het zijn beide programma's waarbij je op een speelse en uitdagende manier kennis maakt met stilte, aandacht, adem, yoga, meditatie/visualisatie, massage, kortom met rust en aandacht voor je lichaam en geest.
Als kind en als leerkracht ervaar je dat je goed bent zoals je bent.
Plezier, ontspanning en verbinding staan voorop.
Na die 4/6 weken kan je als leerkracht dát gebruiken wat bij jou en je groep past. Uit ervaring blijkt dat de kinderen er om zullen vragen.
De programma's zijn geschreven voor de onder-, midden- en bovenbouw.
Vanzelfsprekend is er in overleg ook een combi van de thema's te maken.
Of kan het aantal keren aangepast worden.
Een sierlijke en krachtige manier om stress te verminderen en stilte te ervaren.
Wat heb jij nodig? Dat is het uitgangspunt van individuele sessies.
Een heerlijke ochtend voor jezelf om uitgerust en opgeladen thuis te komen.
“Wat is jouw beste ontdekking?” vroeg de Mol
“Dat wie ik ben, goed genoeg is,” zei de Jongen
Uit: De Jongen, de Mol, de Vos en het Paard